Elég sűrű volt az idei májusunk.A hónap elején megejtettem a költözés első fordulóját.Nagy izgalommal vártam, hogy micsoda szép helyre is költözünk majd.A kiválasztott napon csak az esti órákra sikerült bepakolni a bérelt utánfutóba, és muszáj volt elindulni azonnal, mert mégis csak 1000 kilométer, továbbá oda kellett érni a megadott időpontba (másnap kora délután) a lakáskezelő cég irodájához, hogy átvehessem a kulcsokat. Itt kezdődtek a bajok. A drága női hölgy be sem igazán akart engedni, csak kaputelefonon óhajtott kommunikálni.De azért kinyitotta, miután kezdtem picit berágni azon, hogy nem érti, hogy mit akarok.
Pedig ennyit azért tudok svédül, hogy elmondjam.Ekkor derült ki, hogy nincs kulcs még nekik sem, mert hogy az előző bérlőtől nem kapták meg.Ekkor már erősen lilulhatott a fejem, hisz hólt fáradtan, szinte megállás, alvás nélkül rengeteget cipekedtem,leautóztam, az utifutit időre vissza kellene adnom; és különben is ez nem az én problémám, oldják meg.Ha még hozzáveszem azt is, hogy elvileg május 1.-től indul a bérlés, és én csak 6.-án értem oda, tetézve azzal, hogy az első havi számlát bezzeg már április közepén fel tudták küldeni Lulea-ba április végi fizetési határidővel, egész elcsodálkoztam magamon,
hogy nem boritottam rájuk az asztalt.Ami még igen bosszantott, hogy ugyebár flancolni kell, a városka sétálóutcájánál van az iroda, ahol közel-távol semmi parkoló, vagyis álhattam neki parkolóhely után koslatni egy idegen városban, olyan helyet keresve, ahol utánfutóval is (lehetőleg tolatás nélkül)lehessen forogni.És itt marhakönnyen össze lehet szedni jó kis bírságokat, ha nem jó helyen parkol az ember, nem sokat teketóriáznak. De nem lett baj szerencsére. Mire letámasztottam a szerelvényt és visszaértem addigra sistergő telefonálás kezdődőtt, majd mondták, hogy mennyek ki a lakáscímre, megoldják, hogy be lehessen jutni.Odaérek, persze ott is illegálba kellett megállni, de az mégse a belváros.Fölmegyek, látom, hogy fúrják le a zárat, király.Persze a házhoz a bejárathoz közel nem tudtam állni, mert van egy idióta sorompó, amihez szintén nem volt kulcs.De addig odaadta a karbantartó a sajátját, hogy majd holnapra hoz nekem sajátot.Remek, nagy nehezen odaállok a ház mellé, addig a zárfeltörés is megvolt, a kapualjban átadták a kulcsokat, majd elhúzták a csíkot.
Megyek föl ismét, mégis csak megnézni, hogy hogyan oldható meg a hurcolkodás, a lakásban vastag, retkes mocsok fogad, és förtelmes büdös.Ja és még némi bútor, meg ruhák cipők a szekrényben.Tudni kell, hogy itt a svédeknél (legalább is fent északon) pedáns tisztasággal kell átadni-átvenni a bérlakásokat, a legapróbb, legeldugottabb helyeken is végighúzzák a zsebkendőt az ellenőrzéskor. Vagyis mindenki csak az egyik helyen (amit elhagy lakást) kell takarítson, a másikat tisztán kapja meg beköltözéskor.Itt meg ugye ez a fertő fogad, gyakorlatilag nem volt kedvem semmihez hozzáérni.Itt már végképp ledobta az agyam az ékszíjat, hívom Katát, hogy beszéljen velük, mert ha én megyek vissza akkor lángba borítom az irodájukat.Még az is megfordult a fejemben, hogy visszahúzom az egész cuccot Lappföldre és kifizettetem velük a benzint, futóbérlést .De jött hamar a telefon, hogy persze, kitakarítanak majd. Ez is egy döbbenet, hogy náluk ügyeleti idő van, elvileg csak 10 és 12 közt veszik fel a telefont, pedig egy szolgáltató cég; még szerencse, hogy Kata mobilját ismerték, így hajlandók voltak délután 4-kor felvenni.Estig felhordtam a bútorokat, megágyaztam az dohányzóasztalon, oszt csicsika.Reggel jöttek is, hogy akkor kezdenék a pucerájt.Lett közben saját sorompókulcs is, megegyeztünk, hogy nekem indulnom kell vissza északra, de ők majd ha befejezték a takarítást, bezárnak és bedobják a kulcsot a postaláda nyíláson.Azon már nem is agyaltam, hogy mi lesz majd, ha eltűnik valami, de nem volt semmi baj.Azért ezt Magyarországon nem mertem volna megcsinálni.Igaz, nem is volt semmi értékes, direkt így is pakoltam. Még aznap éjjel szépen visszaértem Lulea-ba, nem volt semmi probléma.
Kb 10 nap múlva, a második  fordulónál már kisebb, áramvonalasabb utánfutót béreltünk, de majdnem ráfaragtunk, jó pár cuccot ott kellett hagyni a kukaépületben, remélem nem lett az enyészeté hanem valaki tudja majd használni.Hajnalban indultunk el végleg a sarkkörtől, előtte mindenkitől elbúcsúztunk.Emiatt csak késő éjjel értünk le Stockholm mellé.Mivel nem lehetett megoldani a parkolást a pótkocsival, neki kellett állni pakolni.(Valami drága lakótárs ki is hívta az őrszolgálatot, mert hogy szerinte hangoskodtunk. Ezúton is köszönet érte a rohadéknak.)Megyünk fel cihelődés előtt, hogy majd vár a tiszta lakás, mondanom sem kell, hogy szinte semmi nem változott, éppen hogy valamennyire tessék-lássék módon takarítottak ki.Nagyon el voltunk keseredve, azonnal akartunk másik lakást keresni, a tapétán ismeretlen eredetű foltok, szakadások, néhol penészes a konyhabútor, az ablakkeretről hullik-pereg az évtizedes mocsok, az üvegek összekaristolva és a büdösség volt a legzavaróbb...Kiderült később hogy valami problémás lakó volt előttünk, úgy kellett felszólítani, hogy hagyja el a lakást, cserébe "elfelejtette" visszaadni a kulcsokat.Én nagyon megértő tudok lenni, de ehhez nekünk semmi közünk, kéremszépen.Ki kellett hívatni mégegyszer a takarítókat, előtte kicsit pampogtak a lakáskezelőék, hogy miért nem felügyeltük, hogy miként dolgoznak.
Mikor felvilágosítottuk őket, hogy  a takarítók  nem velünk állnak üzleti, megbízási viszonyban hanem ővelük, akkor kicsit visszábbvettek a nagy arcból.Azért az eszem megáll ezen is.Ehhez képest fent Lulea-ban, a 128. kis porfészek városban feszesség, pontosság, korrektség volt a köbön. De most már tudjuk, hogy nem az a természetes.A 3 költözésből egyszer sem volt ott fent ilyen trehányság, nemtörődömség.De lassan azért kezdünk lenyugodni, berendezkedni; nagyjából azért már lakható a hely, de valszeg nem fogunk sokáig maradni, lehet hogy a jövő nyáron ujra mozduluk, ha lesz hova és lesz értelme.De azt már jól megnézve, körbejárva, felkészülve fogjuk csinálni.Persze szinte helyben kicsit könnyebb is lesz, mint 1000 kilométerről.


Még a két költözéses kör között meg kellett újítani a kocsi műszaki vizsgáját.Mondták a helyi barátaink, hogy jelentkezni kell a neten vizsgaidőpontra.(Az eggyel ezelőtti kocsinkhoz küldtek hivatalból egy feltételes időpontot, de odaírták, ha nem jó, kérjünk másikat.Végül nem nekünk kellett levizsgáztatni, mert eladtuk előtte.) Így ez volt az első ilyen esetem.
Nagyon klasszul szépen fel is jelentkeztem, elfogadta a rendszer az igényemet.Ahogy még ott klikkelgettem, nézegettem, egyszer csak feljön egy szöveg, hogy "ön sikeresen kivonta a gépjárművét a forgalomból" .Őőő, hát ezt valahogy nagyon nem kellett volna...szerencsére másnapi dátummal azonnal vissza tudtam helyezni.De azért úgy eszembe jutott, hogy ehhez odahaza kb fél nap-egy nap sorbanállás, ügyintézés, idegeskedés, lótás-futás kellett volna valószínüleg.Itt meg két klikkolás...
Amiért még azért bosszús maradtam, hogy oda volt írva, a forgalomba helyezéstől számított x időn belül be kell fizetni  legalább negyed évi adót a kocsira.Na , mondom, hurrá akkor elbuktunk vagy 400 koronát, hiszen nekünk be volt fizetve az egész évre.Gondoltam majd sírok egy kicsit a hivatalnál, ha kijön a számla.Így is lett, kiküldték, de ami a csoda, hogy rá 2 napra (még nem is kezdtem el telefonálgatni, hanem maguktól) kijött egy majdnem akkora mínuszos csekk is, mivel észrevették a teljes éves befizetésünket.Így csak valami 50 koronát buktunk, ami asszem a postázási költség, azt nem tudják elengedni.
Hélóó, tetves magyar hatóságok és mindenféle bürokrácia, figyeltek hogy ilyen is van a világon?!?Hogy az általános népnyúzás, szívatás, pökhendi lekezelés helyett lehet odafigyelve, az honpolgárt kiszolgálva is dolgozni?!?!?!Odahaza ez a bukott pénz kategória lett volna, azoktól bármit is visszaszedni, ha tévesen van befizetve, nagyjából a lehetetlen esete.

Mire mindent megoldottunk a költözéssel, belakással kapcsolatban, elment majdnem egy hét a szabadságból a tervezetten felül.Igaz az is belejátszott ebbe a kivárásba, hogy május közepén itt a svédeknél volt 20-25 fok (Lappföldön még melegebb is az utolsó napon), Pesten meg volt 5.Meg a rengeteg eső és árvíz.Esti indulásban maradtunk, mondván nagyon friss, kipihent voltam.Szuperül meg is érkeztünk Dániába a komphoz hajnali 4 körül.Ott két óra pihenés, már amennyiben a kocsiban gubbasztás az lehet.Még párszor így megálltunk pihenni az úton, a parkolókban nagyon fárasztó volt,de a következő estén már ágyban aludtunk Pesten.Igyekeztünk mindenkit végilátogatni a következő napokban, nagyon jól esett látni az otthoniakat.Katám megtudta, hogy hol lehet Pesten normális ultrahangot, illetve megelőző vizsgálatokat csináltatni a terhesség végett.Itt is minden rendben volt, nincs öröklődéses probléma a vakarcsnál, de azért óvatosan kell bánni a pocakkal.Kaptunk fényképet, videót is, egész komplex szolgáltatáscsomag volt.Persze magánkórház, külön pénzért, de Stockholmban se lett volna ingyen.Luleaban meg végképp nem akartuk, azok után ami tavaly történt.Rohadék hentesek...A nyavajás idő miatt nyaralásról szó se lehetett (mondhatni, enyhe telünk volt május második felében), kb két hét otthonlét után visszajöttünk.Katámat azóta bedobták a mélyvízbe az új munkahelyen, hadd szokja szegény.Lassacskán kezdjük bejárni, megismerni a környéket is, úgyhogy valszeg sürübben lesznek majd a postjaim is.

Van néhány kép is.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://eszakonelunk.blog.hu/api/trackback/id/tr512119919

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

romesz 2010.06.30. 03:09:25

Komoly torturan mentetek keresztul, remelem tovabbiakban nem lesz hasonlo gondotok.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2010.06.30. 03:18:16

üdv romesz, nagyon friss vagy! :D na jó, arrafelé könnyű, ahol éjszaka van nappal.
Bízom benne én is.

szil5 · http://psycho.blog.hu/ 2010.07.05. 22:44:48

Nagyon ne bízzatok benne, hogy itt nem lopnak! Eddig a lányom két kerékpárját fújták meg, a másodikat a suliból , pedig le volt zárva.
1.-re virradoó éjszaka pedig a házunkat rámolták ki miközben mi édesen aludtunk.

Takaritás: a családom szerint már patologiás a rendrakási és takarítási mániám. Mikor leadtuk a lakásunkat egy hétig minden nap éjfélig sikáltam munka után. Nem volt egy négyzetcentiméter sem ,amit le ne tisztítottam volna.
Lett is nagy röhögés, amikor a Hyresbostäder spéci ellenőrei nem vették át. MIkor szoltam, hogy kész, akkor vártak egy hetet és csak utána jöttek ki. Közben esett néhányszor az eső. Közölték, hogy piszkos az ablak kivülről, az ablak keret felső része poros volt és a sütő ajtaját nem csavaroztam szét és a két üveg lap között maradt egy maszat.
Gondolhatjátok, hogy szidtam a k.. anyjukat. A párom és a kölykeim meg kárörvendően röhögtek, hogy most jól megkaptam. Bezzeg amikor mi kaptuk meg a lakást, akkor nem volt közel sem tiszta. Kiverekedtem néhány helység áttapétázását, de erre egy hónapot vártam, addig nem tudtam rendesen bebutorozni. Még jó, hogy én előre jöttem és az aprónép csak egy hónappal később.
Alapból 1o évenként cserélnek tapétát az ilyen lakásokban. Gondoklhatjátok 1o év alatt hány ember lakik egy ilyen gettós bérlakásban és hogy milyen állapotban vannak a tapéták. No koment. Én sem hittem volna.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2010.07.06. 02:04:00

Üdv Szil.
Mi pont ebből kifolyólag inkább garanciát vállaló takarítócéggel csináltattuk kiköltözéskor, pont az ilyen dolgok elkerülése végett.Nem is tudtak sehol belekötni a tisztaságba.Lehet, hogy ha Te felszoroztad volna a hivatalos órabéreddel a puceválás idejét, abból kijöt volna a takarítócég... :D Jó, tudom, nem feltétlenül tud bárki hipphopp túlórázgatni.Örültem a kommentednek, nagyjából megerősítette az amit magamtól is gondoltam.

szil5 · http://psycho.blog.hu/ 2010.07.06. 07:40:38

@geegee:
Igy igaz, sőt. Csakhogy én " csakazért is megmutatom" szer hatás alatt voltam.
Többet soha.
Az órabérem simán fedte volna, még az akkori is.
Azóta azért kúszott felfelé a fizetésem.
Hát ha még rászánom magam a tartós bér- orvosokodásra, akkor soha többet nem takarítok. Bevállaltam két hetet próbaként, 65o SEK-s órabérért dolgoztam.
Ajánlom másnak is ha van egy kis felsleges jour komp.-ja

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2010.07.06. 08:22:07

@szil5: Mibennünk nem lappangott ilyen szer soha... :D De így más, persze.
Szabad kérdeznem, hogy ez nettó vagy bruttó?Azért a kétheti 52000 (napi 8 órában) ördögi fizetés még bruttóban is.Mit kellett csinálni ezért? Pszihológiai magánrendelés félénk maffiózóknak? :D Van egy erről szóló film, csak nem jut az eszembe...

szil5 · http://psycho.blog.hu/ 2010.07.06. 10:02:59

@geegee:
Brutto, ebböl 50% megy le. Ehhez meg hozzaszamolhatod az ugyeleteket.
Az elsö heten volt egy hetköznapom es egy teljes hetvegem( pentektöl hetfö reggelig), termeszetesen telefonos szakorvosi hatter ugyelet. Amit kiszamoltal az az elsö heten összejött.
Irtam a reszletekröl a blogomon.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2010.07.09. 03:50:22

@szil5: Hasztabetyár.Azért ez nagyon komoly lelló.Persze biztos sok lehet a munka is vele, nem vitatom el.
süti beállítások módosítása