Mondhatni úgy is, hogy háromkoronások vs háromoroszlánosok...

Nagyon régóta vágyok már egy (de inkább minél több...) komoly focimeccsre kijutni.Ahol kint van soktízezer ember, üvöltés, szurkolás, zászlólengetés van, tombol mindenki és szép játékot, sok gólt láthat az ember fia.
Erre manapság Magyarországon nincs esély, az okokat szerintem mindenki tudja, sejti, ismeri.Nincsenek igazából jó klubcsapatok, meccseket eldöntő sztárjátékosok, eredmények.Vébére, Ebére nem jutottunk ki már 1986-óta.Felnőtt azóta egy generáció, akik nem látták még a magyar csapatot ilyen nagy eseményen.És sajnos az utolsó meccsre sem jó emlékezni, hisz Mexikóban, Irapuatóban az újkori magyar futball egyik legdurvább vereségét szenvedtük el a szovjetektől.Legalább akkora jelentőségű veserés volt, mint az 1952-es angol magyar 6-3.Megzenésítették ezt is ugyanúgy, mint az angliai sikert; a refrénje az volt, hogy "3-0 a félidőben, a végén meg 6-0"...

De legalább elmondhatjuk, hogy kint volt a magyar válogatott.A selejtezősorozat végén, 1985-ben még csoportelsőként (érdemes ízlelgetni a szót, ilyen mikor lesz vajon megint?) jutottunk ki a mexikói döntőbe.

A még korábbi magyar futballélményekről meg csak a szüleink tudnak mesélni, mikor a hetvenes években egy-egy népstadionbeli kettős bajnoki fordulón kint volt közelítőleg 100 ezer ember.Uramisten...

Szóval nagyon vágyok átélni valami ilyesmit.
Tökéletesen elégedett lennék mondjuk egy Barcelona-Real meccsel a Nou Campban, vagy egy Inter-Milannal a San Siróban.Esetleg valami angol szuperderbi valahol Manchesterben, vagy a Chelsea, Arsenal pályáján.Ezek híjján nagy duzzogva beérném egy Bayern München-1860 München német rangadóval is...de egyelőre ez még nem játszik.Viszont el kell hogy jöjjön majd ez az idő is, úgy nem halhatok meg, hogy kimaradjon.

Éppen ezért nagyon megörültem, amikor megtudtam, hogy ide látogat Stockholmba az angol válogatott, és egy barátságos meccsen megküzd a svédekkel.De ne menjünk ennyire előre.

Még valamikor nyár elején valahogy odanavigáltam a neten egy jegyárusító honlaphoz, valszeg talán mert emlékeztem a svéd-magyar után, hogy lesz majd építve új stadion valahol Stokiban.Vagy csak úgy véletlenül, rendezvények, pogromok, khmm, programok után kutatva.Ekkor láttam, hogy bizony már erősen előre lehet haladva a stadionépítés, mert hogy ki volt tűzve az avató meccs.Előtte volt kb 2 héttel egy nyitóünnepség, ez még nem foci volt, hanem csak egy esztrádműsor- féle, olyasmi mint egy olimpiai megnyitó.Erősen gondolkodni kezdtem, hogy melyikre is kéne kimenni, aztán végül a meccs győzött.Megrendeltem a jegyet, aztán feledésbe is merült részemről a dolog, hisz még csak június környéke volt.Október közepén jutott eszembe, hogy meg kéne nézni a dátumot, ne csússzak már le szégyenszemre az eseményről.(Sajnos az ilyesmi balfékségekben nagyon nagy rutinom van, el kell ismernem.De sikerült idejében észbe kapni.)Kicsit utánanézegettem a neten, hol is lesz, hogyan fog kinézni.Álljon is itt néhány kép:

blogra00_epitkezes_webkamera.jpg

Az első még az épülő stadiont mutatja.Erősen tetszik, hogy itt a svédeknél a kiemeltebb építkezések (legalább is a fővárosban) be vannak webkamerázva, így nagyon szépen látszódnának (ha lennének...) a lapátot támasztó, vagy 10 ember között egyedül dolgozó munkások.De Magyarországgal ellentétben nincsenek itt ilyenek, legalább is 4,5 év alatt egyet sem láttam még.Persze vannak bajok az építkezéseken itt is azért, de azok másmilyenek.

blogra01_latvanyterv.jpg

blogra03_epulofelben_1.jpg

Ez az készültségi állapot még egyelőre nagyon messze van, bár valóban megnyitott a stadion időre.De ahogy a következő képen is látszik, tele van a környék darvakkal, konténervárossal és úgy általában elég sok még a tennivaló.Plusz még a parkolók sem készültek el.Amit kicsit felelőtlenségnek gondolnék.Hiszen ha 50-60000 emberből csak a 10% jön autóval, az is több ezer új jármű a környéken.És meg is látszott, még a fák tetején is kocsik voltak.Nekem is elég messze sikerült megállnom.Legalább is azt hittem.De csapódván a tömeghez, egész hamar odaértünk a stadionhoz.Még jó, hogy nem arra mentem vissza gyalog, mint amerről jöttem az autóval.Hazafelé nagyobb volt a dugó,de főleg az egyébként is szétbombázott környék miatt.Irgalmatlan méretű építkezések vannak, egész városrészek újulnak meg hamarosan.Persze lehetett volna kerülni biztosan, de nem ismerem még ki magam; térkép, gpsmeg otthon maradt.Hurrá, akkor maradunk a dugóban.Legközelebb majd jövök valami motorral, úgy látom, létszükséglet lesz beszerezni...

blogra04_kulso_boritas.jpg

Itt a stadion oldalán lévő burkolat látszik, ilyen érdekesen luggatott háromszögekből áll.A háromszögekben kis fényforrások vannak, ezekkel az egész oldalpalást kivilágítható különbözö színekben.

blogra05_majdnem_kesz_tolotetos.jpg

A beltér már majdnem kész, csak a fű hiányzik.Nagyon tetszetős és hasznos a tolótetős megoldás, így télen-nyáron egyaránt sok rendezvényre alkalmas a helyszín.Elvileg 50ezer néző láthat focit, illetve 68ezren férnek be a koncertekre.

blogra06_jatekoskijaro_tolotetos.jpg

Már ugrunk is a meccskezdésre, itt látható a belső panoráma.Ez egy letöltött, na, izé, felvett tévéadásból ollóztam ki, mert így a leglátványosabb, de én nem ültem ennyire a sarokban.ezt követik az összeállítások.


blogra07_meccskezdet.jpg

Maga a stadion néhány szóban: elég "sűrű" a helyszín,igencsak tömöttek a lelátói széksorok, nehéz a közlekedés közöttük, fel kell állnia mindenkinek, ha valaki sorközépső későn érkezik.Kabátot, táskát nehéz elhelyezni.Nyáron, egy szál pólóban persze biztos nem lesz ilyen gond De pont emiatt a sűrű ültetés miatt nagyon jó a hangerő, a gólokat még mindenféle hallókészülék nélkül is remekül hallottam... :D Szerintem a befoglalt légköbmétereket tekintve is, érzetre kisebb az új stadion, mint a régi Råsunda.
Középen a tetőről lelógatva egy hatalmas traverzen 4 óriási kijelző látható, ezen mutatják a közelebbi képeket, illetve futnak a visszajátszások.A gyepszőnyeg széle egészen biztosan műfű, maga a játéktér viszont valszeg igazi, mert néha kellett karbantartani a keletkező gödröket.A háromszintes lelátón én a harmadikon kaptam helyet, kicsit a rövid oldal közepe felé.Én is csináltam panorámaképet, ha sikerül, ki is teszem valahová és belinkelem.

blogra08_osszeallitasok.jpg

A meccset egy kis felvonulás eőzte meg, erről én már szinte lemaradtam.Az első félidőben hamar vezetést szereztek a svédek, ki más rúgta volna, mint Zlátán.Viszonylag hamar válaszolt 2 góllal is az angol csapat és ezzel az 1-2-es állással vonultunk szünetre.A második félidőben, tempós játékot láttunk, és már kicsit bele is törődtem, hogy barátságos meccs, nem nagyon fog már változni az eredmény.De a cpofos csirkefogó nem így gondolta, az utolsó negyedórában berámolt 3 gólt.A háromból az első egy szép mellel átvétel után a sarokba lövés volt.A következőt szabadrúgásból szerezte, olyan huszonpár méterről, valszeg az angol kapus nem sokat látott, annyi ember takarta a labdát.(Ezt a gólt amúgy sikerült levideóznom is, teljesen véletlenül, csak úgy próbálva a kamera mozgóképes képességét...) A videóból csináltam egy kis animációt, álljon ez most itt:

De persze ez nem von le semmit a gól szépségéből.Az utolsó, hihetelten akrobatikus hátrahúzós góljáról még sokáig fognak beszélni.Van is itt egy videó a TeCsőről (értsd: YouTube...) A stadion gyakorlatilag felrobbant, 50 ezer marha (na jó, talán a kb. 4-5000 angol valszeg nem) állva tapsolta percekig ezt a haramia Zlátánt.Nem nagyon bírom a csávót, mert a viselkedése sokszor súrolja az elviselhetőség határát,illetve mert jó párszor idegesítően nagy mázlija van.De ezúttal nekem is fel kellett állnom tapsolni, mert amit ma letett az asztalra, arra nem sokan képesek jelenleg.Jó néhány újságcikk szerint felért a manusz a Céronaldó-Messi szintre, klubjában a PSG-ben is rugdossa a gólokat, és a válogatottban is karmester, gólszerző.És 31 évesen még simán lehet jó néhány kitűnő éve.

A svédekről mostanában csapatszinten is kijelenthetjük, hogy nagyon jó küzdők, az utolsó EB2012-es selejtezőn is bravúrral , vert helyzetből fordítottak az addig 100 %-os Hollandia ellen, itt Stockholmban (sajnos nem jutottam ki a meccsre, pedig evett a fene érte...) és jutottak ki legjobb másodikként az idei nyári 24-es döntőbe.Illetve nemrég a VB2014-es selejtezőn a németek ellen 0-4-ről, óriási meglepetésre hozták vissza az eredményt 4-4-re.Ezek után nem is olyan meglepő, hogy a stadionavatón ez az eredmény született, ami.Bár csak barátságos, amolyan "zsíroskenyér" meccs volt, de azért mindenképpen biztató svéd szempontból a jövőre nézve.

Természetesen, mondanom se kell, a 2013 októberében játszandó svéd-német visszavágóra is kimegyek, az hétszentség! :D

Itt egy, szintén tévéadásbeli kép, a meccs lezárásaként a gólokról és a nap hőséről.

blogra10_vegeredmeny.jpg

Ha még hozzávesszük ezeket az eredményeket:

Ciprus–Finnország 0–3

Andorra–Izland 0–2

Törökország–Dánia 1–1

Svédország–Anglia 4–2

Magyarország–Norvégia 0–2

akkor látszódik, hogy ez az este a skandináv futball fényes sikerét hozta.Nem semmi, ha a dánok kicsit jobban
odafigyelnek, meg lett volna a 100%.

Ha minden igaz, hamarosan viszatérek ide a stadionba, még idén.De nem akarom elkiabálni... :-)

Még esélyes volt az Európa Ligában vitézkedő AIK Solna (stockholmi csapat) valamelyik meccse (PSV vagy Napoli), de végül kihagytam, egyrészt mert semennyire sem ismerem őket, másrészt meg igen gyengén állnak a csoportjukban, biztos kiesőként.Harmadrészt meg már a PSV-ben sem játszik a mi aranylábú Zsuzsikánk. Bár az öreg Rasunda stadion megérdemelt volna tőlem is egy búcsút, ugyanis le fogják bontani; irodai, üzleti negyed lesz a helyén.Hiába no, az még erősen a központi rész, drága ott a telek egy stadionnak.Persze, 75 éve még simán lehetett az a városhatár is akár.

Fotók: webbkameror.se/ friendsarena.se /itv channel

Csináltam egy belső panorámaképet, sajnos erősen vissza kellett kicsinyíteni.Az eredeti kép 16 megabájt lett és 17000 pixel széles, szóval nehéz lesz kirakni, de ha sikerül, akkor jönnek majd bőséggel ilyenek is.

stockholm_friendsarena_171654.jpg

Töltöttem fel képeket a galériába, ezek már az én képeim.Jó hasznát vettem a 70-300-as obinak, szinte be lehet látni vele az egész stadiont.

A bejegyzés trackback címe:

https://eszakonelunk.blog.hu/api/trackback/id/tr154921819

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása